Bistår Narvik havn med sirkulær satsing

Narvik Havn KF har en ambisjon om å utnytte sin posisjon som Norges største havn, målt i skipet tonnasje, til å bli den første sirkulære havnen i Norge. Sammen med rådgiverselskapet Vill Energi bistår Circular Norway havnen med å utvikle et sirkulært økosystem og handlingsplaner for sirkulære prosjekter.

Årlig skipes det ut 18–20 millioner tonn last via Narvik havn, til hele verden. Det meste av dette er jernmalm fra de svenske gruvene i Kiruna og Kaunisvaara. Jernbanespor helt til kaikanten er tilknyttet det internasjonale jernbanenettverket gjennom Skandinavia, østover gjennom Russland og Kina og sørover gjennom Sverige til Oslo og Europa. Det er bare et tidsspørsmål før Narvik er største havn ikke bare i Norge, men også nord for Polarsirkelen.

- Målet er at Narvik havn skal være full-sirkulær innen 2040. For å lykkes med dette er vi nå i gang med et forprosjekt for å kartlegge eksisterende og mulige nye ressursstrømmer og aktører, forteller Kenth I. Ljunggren Kvitvik, prosjektleder Narvik havn.

Samarbeid mellom Vill Energi og Circular Norway

Sammen med rådgiverselskapet Vill Energi er Circular Norway kompetanseleverandører og vil bistå prosjektet med kartlegging, analyse, identifisering av sirkulære innovasjoner og bistand til forprosjektrapporten. De sirkulære innovasjonene skal være konkrete konsepter som enkeltaktører eller konstellasjoner av aktører har en interesse av å videreutvikle etter forprosjektet.  

- Prosjektet sees i sammenheng med de eksisterende produkt- og materialstrømmene som passer gjennom havnen og Narvikterminalen, men også i sammenheng med de store planlagte industrietableringene i regionen, forteller Ljunggren Kvitvik.

Narvik har allerede gjennomført en konseptutredning på hvordan man kan bruke kun fornybare energikilder til alle energibehov i havneområdet, inklusive alle transporter til og fra havnen. I tidligere og pågående prosjekter har Narvik Havn hatt mye fokus på mulig klimagassreduksjon gjennom bruk av alternative energiløsninger. Med denne satsingen ønsker man å utvide fokuset til andre temaer som er relevante og nødvendig for å få til mer sirkulære løsninger.

Metodikk basert på EU prosjektet LOOP Ports

Forprosjektet benytter seg blant annet av metodikken i EU-prosjektet LOOP Ports, samt Circle Scan-metodikken Circular Norway har arbeidet med for seks kommuner i Kongsvingerregionen.

-Vi ser på dagens status, kartlegger sirkulære muligheter og skal så utvikle sirkulære innovasjoner, forteller Ellen Høvik, kommunikasjonssjef i Circular Norway.

Hun forteller at de har sendt ut en spørreundersøkelse og nå er i gang med en kartlegging av eksisterende sirkulære løsninger og mulige sirkulære tiltak i Narvik havn.  

-Vi er i gang med å konkretisere innhold innenfor tre ulike temaer som er relevante for havner som skal jobbe med mer sirkulære løsninger: bygg og utstyr, materialstrømmer innenfor havnen og markeder knyttet til de ressursstrømmene som går til og fra Narvik havn, forteller Høvik.

Støttet av Klimasats 

Prosjektet gjennomføres som en del av satsingen Smart Narvik, der Narvik Havn er en av samarbeidspartnerne. Formålet med denne satsingen er å fremme en bærekraftig samfunns- og næringsutvikling i Narvik-regionen. Prosjektet bygger videre på flere tidligere gjennomførte prosjekter innenfor denne satsingen, blant annet prosjektet Energiknutepunkt i Narvik. Prosjektet er støttet av Miljødirektoratets Klimasatsordning og skal være ferdig høsten 2023.

 

Previous
Previous

En tsunami for sirkulærøkonomi

Next
Next

Vil du lære om sirkulærøkonomi og utslippskutt?